Новости

03.06.2020

УРЯД ПРИЙНЯВ ЗМІНИ ДО ПОРЯДКУ НАДАННЯ ДОПОМОГИ ПО ЧАСТКОВОМУ БЕЗРОБІТТЮ НА ПЕРІОД КАРАНТИНУ ДЛЯ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ. ВРАХОВАНО НИЗКУ ПРОПОЗИЦІЙ РОБОТОДАВЦІВ

Відтепер:

  • Суб’єкт господарювання матиме можливість звернутись за допомогою по частковому безробіттю протягом 90 днів з дня зупинення (скорочення) діяльності замість 30 днів.

Так, суб’єкти господарювання, що зупинились у березні-квітні, втрачали право на отримання цієї допомоги.

  • Право на отримання допомоги набувають фізичні особи-підприємці-застраховані особи, що можуть безпосередньо звернутись до центрів зайнятості за отриманням допомоги. Також вони звільняються від обов’язку укладення договору між роботодавцем та центром зайнятості.

Далі положення Порядку, які включено за наполяганням Федерації роботодавців України після проведення консультацій з Мінекономіки.

  • Спрощено документ для підтвердження сплати ЄСВ за 6 місяців. Тепер замість ДПС таку довідку надаватиме роботодавець на підставі офіційних звітних відомостей, що подаються до ПФ.

На сьогодні ДПС або відмовляється видавати таку довідку або направляє до ЦНАП для отримання довідки у 30-денний термін у загальному порядку, що втрачає сенс звертатись по допомогу. Також відсутня можливість сформувати таку довідку в електронному кабінеті платника податків.

Разом з тим, страхувальниками щомісячно подається Звіт про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціального страхування до Пенсійного фонду, де зазначаються суми нарахованого та сплаченого ЄСВ.

  • Показник «середня кількість працівників за звітний період (календарний рік)» визначатиметься за даними будь-якої звітності, де зазначається такий показник.

Низка суб’єктів малого підприємництва не подають форму 1-ПВ статистичної звітності, де зазначено згаданий показник. Так, Держстат вибірково, наприкінці року надсилає звернення близько 10% суб’єктів малого підприємництва із загального числа таких суб’єктів з наймом до 50 осіб щодо подання цієї звітності. Кожні два роки змінюються суб’єкти надання звітності. Це не стосується суб’єктів, що мають заборгованість по заробітній платі. Таким чином, підтвердженням середньої кількості працівників для МСБ статистична звітність не бути інформативною.

  • Внесено зміни до примірного договору про надання допомоги по частковому безробіттю в частині виключення зобов’язання роботодавця гарантувати не звільняти працівника, якому виплачувалася допомога по частковому безробіттю на період карантину, протягом шести місяців (якщо допомога виплачувалася менше ніж 180 календарних днів, – протягом періоду, що дорівнює періоду виплати) з дня закінчення виплати допомоги з підстав, передбачених пунктом 1 частини першої статті 40 (крім повної ліквідації або припинення діяльності роботодавця), пунктом 1 частини першої статті 36, частиною третьою статті 38 Кодексу законів про працю України.

За чисельними зверненнями роботодавців саме цей пункт знеохочуватиме роботодавців звертатись за отриманням допомоги, оскільки прогарантувати неможливість звільнення за п.1 ст.36 КЗпП України протягом півроку роботодавець не зможе. Це підстави звільнення за ініціативою працівника, його конституційне право на працю, у т.ч. на звільнення. Наслідком відмови роботодавця у звільненні за цими підставами буде оскарження його дій до Держпраці з накладенням штрафних санкцій або до суду. У зв’язку з цим, пропонуємо цей пункт викласти у редакції, що відповідає пункту 20 Порядку.

  • Передбачено досудовий розгляд спорів між роботодавцем та центром зайнятості, що розглядатимуться Державним центром зайнятості.

ФРУ наразі працює з розробником над удосконаленням механізму отримання допомоги, який діятиме після завершення карантину на постійній основі за правилами статті 47 Закону України «Про зайнятість населення». Також ФРУ запропонує Мінекономіки державну підтримку підприємствам, що оголосили простій виробництва (окремих дільниць, підрозділів) та роботодавцям, які вимушено відправили у відпустки без збереження заробітної плати своїх працівників через скорочення обсягу виробництва, послуг.